Špecifikácia ročníkového softvérového projektu na TPS

naspäť   

Názov

Wordík
 

Téma

  Elektronický slohový editor pre 5. ročník ZŠ
 

Zaradenie do osnov

  Sloh v 5. ročníku (Slovenský jazyk)
 

Didaktický cieľ

  Príťažlivou formou sprístupniť požadované vedomosti a zručnosti žiakov piateho ročníka zo slovenského jazyka podľa výkonových štandardov pre tématickú oblasť sloh. Učivo bude pretransformované do didaktického systému s uplatnením názornosti a primeranosti vekovej kategórii. Hlavným cieľom je, aby sa žiaci naučili multimediálne spracovať text pomocou informačných technológií.
 

Funkčnosť

  Multifunkčný prostriedok, ktorý sa môže využiť aj na iných predmetoch, respektíve v integrovaných projektoch a dokonca aj vo voľnom čase. Nebude určený na výklad, ale na osvojovanie si vedomostí.
 

Komu je určený

  Na samostatnú prácu žiakov, vo veku od 7 do 12 rokov, prípadne pod dohľadom učiteľa. Ide o zbierku úloh rôzneho zamerania, ktoré sa všetky týkajú tvorby slohových prác na hodinách slovenského jazyka.
 

Typ edukačného softvéru

  Textový editor s multimediálnymi prvkami.
 

Popis

  Softvér bude rozvíjať základné schopnosti používania počítača a textového editora a zároveň bude pomáhať pri tvorbe slohových prác a precvičovaní obsahu učiva 5 ročníka. Žiaci sa pomocou neho budú môcť naučiť vytvárať blahoželania a pozvánky, naučiť sa vybrať osnovu z príbehu, či napísať príbeh podľa obrázkovej predlohy. Hotové príbehy budú mocť žiaci uložiť v prezentačnom režime, v ktorom budú pripravené na čítanie ako živé knižky. Softvér bude obsahovať aj jednoduchý grafický editor, aby si mohli pripraviť ilustrácie ku svojmu textu, alebo aby mohli kresliť obrázky podľa príbehu. Softvér bude obsahovať rozšíriteľnú zbierku úloh, inšpirácie pre učiteľa na ďalšie využitie na hodinách, databázu obrázkov (clipart), atď. Program bude obsahovať jednoduché inštrukcie a pomôcky na jeho používanie.
 

Obohatenie poznávacieho procesu

  Žiak sa intuitívnym ovládaním a priamym prístupom jednoducho naučí úplné základy práce s textovým editorom, čo mu pomôže aj pri ďalšej práci s počítačom v budúcnosti. Učiteľovi stačí pripraviť si pred hodinou zopár jednoduchých úloh a žiaci na nich môžu sami samostatne pracovať. Výsledky práce žiakov s našim softvérom by mali byť väčšinou natoľko zaujímavé, že sa žiaci o ne budú chcieť podeliť so spolužiakmi. Toto by malo vytvárať ďalšiu motiváciu pre žiakov, zlepšovať náladu a vzťahy v triede a uľahčovať učiteľovi kontrolovať výsledky žiakov. Ak žiaci zvládnu učivo v uvedenom rozsahu, učiteľ bude mať možnosť diferencovať nároky na žiakov v závislosti od ich schopností a záujmov, čiže bude mať možnosť učivo prehlbovať a rozširovať.
 

Použité technológie

  Programovať sa chystáme v Imagine s plným využitím „živých“ prvkov, ktoré imagine ponúka na oživenie softvéru. Text vytvorený v našom editore bude môcť obsahovať rôzne multimediálne prvky ako napríklad obrázky a bude umožňovať ukladanie do rôznych formátov. Wordík bude v podstate WYSIWYG editor, čo znamená, že žiaci budú priamo pracovať s výsledným textom, podobne ako v MS Worde a nie ako v TEXu.
 

Prvky a organizácia

 

 

Zdroje údajov

  z internetu, alebo si vytvoríme svojpomocne
 

Rozdelenie úloh

   

Laci

  programovanie jadra, výstupu, tvorenie obsahu a úloh, dokumentácia projektu
 

Barča

  programovanie nadstavbových častí, kreslenie obrázkov a ilustrácií, zbieranie multimediálnych doplnkov, časový rozvrh a dohľad, kontrola dosiahnutých výsledkov, tvorba webstránky
 

Zhrnutie

   

Obsah

 
  • písanie blahoželaní, pozdravov a pozvánok
    • plné rôznych multimediálnych oživení
  • vytvoriť stručné a podrobné rozprávanie príbehu alebo zážitku podľa obrázka
  • tvorba osnovy k pripravenému úryvku
    • myšou sa v texte pooznačujú časti ktoré majú byť v osnove a po kliknutí na príslušné tlačidlo sa z nich vytvorí osnova
  • písanie rozprávania, vrátane kompozície rozprávania a členenia textu na odseky
     

Finty

 
  • pozadia a témy
  • multimediálne prvky a efekty (powerpoint-like)
  • prezentačný režim (pustí prezentáciu zo stránok dokumentu)
  • save & load