naspäť |
|
|
Názov |
|
Wordík
|
Téma |
|
Elektronický slohový editor pre 5. ročník ZŠ
|
Zaradenie do osnov |
|
Sloh v 5. ročníku (Slovenský jazyk)
|
Didaktický cieľ |
|
Príťažlivou formou sprístupniť požadované vedomosti a zručnosti
žiakov piateho ročníka zo slovenského jazyka podľa výkonových štandardov
pre tématickú oblasť sloh. Učivo bude pretransformované do didaktického
systému s uplatnením názornosti a primeranosti vekovej kategórii.
Hlavným cieľom je, aby sa žiaci naučili multimediálne spracovať text
pomocou informačných technológií.
|
Funkčnosť |
|
Multifunkčný prostriedok, ktorý sa môže využiť aj na iných predmetoch,
respektíve v integrovaných projektoch a dokonca aj vo voľnom čase.
Nebude určený na výklad, ale na osvojovanie si vedomostí.
|
Komu je určený |
|
Na samostatnú prácu žiakov, vo veku od 7 do 12 rokov, prípadne pod
dohľadom učiteľa. Ide o zbierku úloh rôzneho zamerania, ktoré sa všetky
týkajú tvorby slohových prác na hodinách slovenského jazyka.
|
Typ edukačného softvéru |
|
Textový editor s multimediálnymi prvkami.
|
Popis |
|
Softvér bude rozvíjať základné schopnosti používania počítača a
textového editora a zároveň bude pomáhať pri tvorbe slohových prác
a precvičovaní obsahu učiva 5 ročníka. Žiaci sa pomocou neho budú
môcť naučiť vytvárať blahoželania a pozvánky, naučiť sa vybrať osnovu
z príbehu, či napísať príbeh podľa obrázkovej predlohy. Hotové príbehy
budú mocť žiaci uložiť v prezentačnom režime, v ktorom budú pripravené
na čítanie ako živé knižky. Softvér bude obsahovať aj jednoduchý grafický
editor, aby si mohli pripraviť ilustrácie ku svojmu textu, alebo aby
mohli kresliť obrázky podľa príbehu. Softvér bude obsahovať rozšíriteľnú
zbierku úloh, inšpirácie pre učiteľa na ďalšie využitie na hodinách,
databázu obrázkov (clipart), atď. Program bude obsahovať jednoduché
inštrukcie a pomôcky na jeho používanie.
|
Obohatenie poznávacieho procesu |
|
Žiak sa intuitívnym ovládaním a priamym prístupom jednoducho naučí
úplné základy práce s textovým editorom, čo mu pomôže aj pri ďalšej
práci s počítačom v budúcnosti. Učiteľovi stačí pripraviť si pred
hodinou zopár jednoduchých úloh a žiaci na nich môžu sami samostatne
pracovať. Výsledky práce žiakov s našim softvérom by mali byť väčšinou
natoľko zaujímavé, že sa žiaci o ne budú chcieť podeliť so spolužiakmi.
Toto by malo vytvárať ďalšiu motiváciu pre žiakov, zlepšovať náladu
a vzťahy v triede a uľahčovať učiteľovi kontrolovať výsledky žiakov.
Ak žiaci zvládnu učivo v uvedenom rozsahu, učiteľ bude mať možnosť
diferencovať nároky na žiakov v závislosti od ich schopností a záujmov,
čiže bude mať možnosť učivo prehlbovať a rozširovať.
|
Použité technológie |
|
Programovať sa chystáme v Imagine s plným využitím „živých“ prvkov,
ktoré imagine ponúka na oživenie softvéru. Text vytvorený v našom
editore bude môcť obsahovať rôzne multimediálne prvky ako napríklad
obrázky a bude umožňovať ukladanie do rôznych formátov. Wordík bude
v podstate WYSIWYG editor, čo znamená, že žiaci budú priamo pracovať
s výsledným textom, podobne ako v MS Worde a nie ako v TEXu.
|
Prvky a organizácia |
|
|
Zdroje údajov |
|
z internetu, alebo si vytvoríme svojpomocne
|
Rozdelenie úloh |
|
|
Laci |
|
programovanie jadra, výstupu, tvorenie obsahu a úloh, dokumentácia
projektu
|
Barča |
|
programovanie nadstavbových častí, kreslenie obrázkov a ilustrácií,
zbieranie multimediálnych doplnkov, časový rozvrh a dohľad, kontrola
dosiahnutých výsledkov, tvorba webstránky
|
Zhrnutie |
|
|
Obsah |
|
- písanie blahoželaní, pozdravov a pozvánok
- plné rôznych multimediálnych oživení
- vytvoriť stručné a podrobné rozprávanie príbehu alebo zážitku
podľa obrázka
- tvorba osnovy k pripravenému úryvku
- myšou sa v texte pooznačujú časti ktoré majú byť v osnove
a po kliknutí na príslušné tlačidlo sa z nich vytvorí osnova
- písanie rozprávania, vrátane kompozície rozprávania a členenia
textu na odseky
|
Finty |
|
- pozadia a témy
- multimediálne prvky a efekty (powerpoint-like)
- prezentačný režim (pustí prezentáciu zo stránok dokumentu)
- save & load
|
|
|
|